18 februari 2015

Boro, Sashiko en opera

De laatste jaren is er steeds meer belangstelling voor de Boro.
De Boro en de technieken er omheen zijn in Japan ontstaan. Mede door armoede. De Boro is een jasje, een werkjasje, dat normale dracht was in de lagere sociale klasse. De belijning is zeer eenvoudig, met veel bewegingsruimte. Op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat het een kimono betreft. Zou hier wellicht de later in West Europa opgekomen stofjas een afgeleide van zijn?
Boro; privébezit

Detail Boro













Ten tijde van de Boro was er geen tot weinig katoen. Kleding werd vooral gemaakt van, met indigo geverfde, hennep. Over versleten plekjes werd een nieuw lapje gelegd en met rijgsteekjes vastgezet. Voordeel hiervan is dat laagje op laagje ook meer warm hield. Pas veel later werd met indigo geverfd katoen gebruikt. Nu wordt voor diverse ondergronden en patches veel jeans gebruikt.
Dames van
Nationaal Opera en Concert Koor
De stiksels van rijgsteken ontwikkelden zich tot een kunst op zich, genaamd Sashiko. Je spreekt het uit als sjasko. Binnen de Sashiko zijn zeer eenvoudige patronen maar ook moeilijkere patronen die symbolische waarde in zich hebben.

Op dit moment is de Nederlandse Reisopera in veel Nederlandse theaters te zien en te horen. Zij voeren de opera De Parelvissers op.
Kostuumontwerper Elena Werner en Marita Schoonheijm (afdeling kostuum van de Nederlandse Reisopera) hebben zich laten inspireren door de Boro en Sashiko om de kostuums te ontwerpen en maken voor deze uitvoering.

Yaroslav Abaimov (tenor) in de rol van Nadir
De Sashiko techniek die gebruikt werd om de Boro te verstevigen is techniek die we tegenwoordig steeds meer zien. Als techniek om te verstevigen maar ook als individuele patronen die geborduurd worden op tassen en kussens. Veel witte steken op indigo ondergrond. Maar je kunt het natuurlijk op jouw manier toepassen. Het is een heel goede en leuke techniek die je kunt gebruiken om je kleding te customizen/pimpen.

Yaroslav Abaimov, Kishani Jayasinghe, Robert Davies  en
Yavus Arman İşleker in de hoofdrollen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen