Gisteren was het Handwerkcafé Zwolle weer volop in de belangstelling bij liefhebbers en belangstellenden.
Druk gewerkt werd er aan stoere truien en sjaals. Stoer breiwerk is tenslotte HOT! Zeker nu het weer gaat vriezen....
Er is verder gewerkt aan prachtig ton-sur-ton borduurwerk. Daar tegenover zat iemand te werken aan een bijzonder kleurrijk werkstuk. Leuk om die tegenstellingen te zien met gebruik van eenzelfde techniek.
De quiltsters waren ook weer rijk vertegenwoordigd. Er is een prachtige quilt in uitvoering getoond.
Druk bezig zijn we met de gemeenschappelijke quilt. Deze wordt gemaakt ter gelegenheid van het 5-jarig bestaan van Handwerkcafé Zwolle in maart. Want wie jarig is, ontvangt meestal een bloemetje. Maar ook, wie jarig is, trakteert.
Deze quilt is gemaakt van blokken met rode rozen en gaat aangeboden worden aan Zandhove, een locatie van Stichting Zorgspectrum het Zand. De quilt gaat als decorstuk dienen tijdens de opvoering van de jaarlijkse toneeluitvoering. Deze toneeluitvoering zal bol staan van romantiek en wat past daar beter bij dan rode rozen.
Daarna zal de quilt in het gebouw hangen tot de volgende toneeluitvoering. Dan wordt het geveild waarbij we hopen op een prachtig bod. De opbrengst zal namelijk weer gebruikt worden om de toneeluitvoering van 2013 te kunnen realiseren.
Alle blokken voor de gemeenschappelijke quilt zijn inmiddels ingeleverd en de top is gisteren in elkaar gezet. De foto van het werkstuk als het helemaal af is zal op deze weblog gepubliceerd worden.
Handwerkcafé Zwolle zal zich presenteren in een paviljoen Textiele werkvormen en Handwerk tijdens Internationale Vrouwendag, 8 maart, in Zwolle.
Gisteren is ook de samenwerking vastgesteld tussen WAK en Handwerkcafé Zwolle. Ook dit jaar zullen we vertegenwoordigd zijn met werkstukken in uiteenlopende technieken. Er zullen demonstraties gegeven worden en ook gaan we weer een heus Openlucht Handwerkcafé Zwolle opzetten. Daar kun je aanschuiven en meedoen. Er zullen voorbeelden liggen en oefenmaterialen.
Op dit moment is de samenwerking tussen een basisschool in Zwolle en Handwerkcafé Zwolle in een vergevorderd stadium. Handwerk gaat op deze school weer in het lespakket opgenomen worden.
Handwerkcafé Zwolle is blij hier een rol in te kunnen vervullen.
Dé ontmoetingsplek voor liefhebbers van textiele vormgeving en handwerken. Het is een inloopcafé, géén lesmoment, waar je werkt met eigen materialen in eigen tempo en op eigen niveau. Iets afmaken of iets nieuws beginnen in één van de vele technieken. Inspireren en geïnspireerd worden. Deelname op woensdagmiddag € 5,00 p.p. incl. koffie/thee. Kijk voor data, locatie én overige activiteiten in rechterkolom. Als je op je telefoon kijkt, klik helemaal onderaan op internetversie weergeven.
Pagina's
▼
26 januari 2012
24 januari 2012
Zijdeweven voor trouw- en feestgewaden
Mevrouw Khenh is een weduwe die zich voornamelijk bezig hield met rijstteelt in een regio in Vietnam. Omdat zij hoort tot de Khmer minderheid, heeft zij het traditionele zijde weven geleerd van haar moeder. Zij geeft deze kennis op haar beurt weer door aan haar twee dochters. Haar Khmer zijdeweven in Vietnamese stijl is bijzonder populair geworden. Tegenwoordig is zij zo druk bezig met haar zijde-business dat haar schoonzonen nu het werk op de rijstvelden overnemen.
Mevrouw Khenh en haar dochters produceren kledingstukken van zijde van hoogwaardig kwalteit. Haar werk wordt in het bijzonder gewaardeerd bij inkopers uit Cambodja en Thailand. Daar wordt deze zijden kledingstukken gebruikt voor trouwerijen en festivals. Mevrouw Khenh heeft een zijdewevers-bedrijf opgezet waar zij honderdenvijfentwintig vrouwen van werk voorziet. Zij spinnen, verven en weven de ruwe zijde die ingekocht is in Tan Chau, An Giang. Mevrouw Khenh stelt zelf de export-overeenkomsten op met de handelaren uit het buurland Cambodja die haar geleverde kwaliteit waarderen en orders plaatsen voor handgeweven producten.
Als lid van de An Giang Farmers Union (AGFU) heeft mevrouw Khenh diverse trainingen gevolgd. Ze leerde het in- en verkopen van ruwe zijde en zijde stoffen. Ook werd ze lid van de Handicraft Cooperative en leerde contacten in de markt te leggen. Toerisme kwam op in Van Giao en haar Khymer zijdeweven in Vietnamese style werd erg populair bij toeristen
Tegenwoordig komen binnen- maar ook buitenlandse bezoekers naar het dorp. Mevrouw Khenh zorgt voor werk en leert de vrouwelijke wevers in het dorp de kneepjes van het vak. Slechts tien vrouwen onder hen zijn zo geschoold als zij. Mevrouw Khenh vindt het leuk toeristen te laten zien hoe het zijde weven gaat. Dat doet ze op dit moment in haar huis. Maar omdat daar zoveel groei in zit is het plan van AGFU om een kleine showroom te openen in 2012. Dit, om mevrouw Khenh te ontlasten maar verkoop voor de gemeenschap te verhogen.
Bron: Agriterra 2012
UN declared 2012 The International Year of Cooperatives
Mevrouw Khenh en haar dochters produceren kledingstukken van zijde van hoogwaardig kwalteit. Haar werk wordt in het bijzonder gewaardeerd bij inkopers uit Cambodja en Thailand. Daar wordt deze zijden kledingstukken gebruikt voor trouwerijen en festivals. Mevrouw Khenh heeft een zijdewevers-bedrijf opgezet waar zij honderdenvijfentwintig vrouwen van werk voorziet. Zij spinnen, verven en weven de ruwe zijde die ingekocht is in Tan Chau, An Giang. Mevrouw Khenh stelt zelf de export-overeenkomsten op met de handelaren uit het buurland Cambodja die haar geleverde kwaliteit waarderen en orders plaatsen voor handgeweven producten.
Twee weken duurt het om ieder product te maken en wordt voor ongeveer 50 US Dollar verkocht. Daarmee is een maandelijks inkomen gegarandeerd. Mevrouw Khenh’s dochters weven iedere dag, behalve tijdens de rijstoogst. Zij helpen hun mannen, die normaalgesproken de rijst-business waarnemen.
Als lid van de An Giang Farmers Union (AGFU) heeft mevrouw Khenh diverse trainingen gevolgd. Ze leerde het in- en verkopen van ruwe zijde en zijde stoffen. Ook werd ze lid van de Handicraft Cooperative en leerde contacten in de markt te leggen. Toerisme kwam op in Van Giao en haar Khymer zijdeweven in Vietnamese style werd erg populair bij toeristen
Tegenwoordig komen binnen- maar ook buitenlandse bezoekers naar het dorp. Mevrouw Khenh zorgt voor werk en leert de vrouwelijke wevers in het dorp de kneepjes van het vak. Slechts tien vrouwen onder hen zijn zo geschoold als zij. Mevrouw Khenh vindt het leuk toeristen te laten zien hoe het zijde weven gaat. Dat doet ze op dit moment in haar huis. Maar omdat daar zoveel groei in zit is het plan van AGFU om een kleine showroom te openen in 2012. Dit, om mevrouw Khenh te ontlasten maar verkoop voor de gemeenschap te verhogen.
Bron: Agriterra 2012
UN declared 2012 The International Year of Cooperatives
23 januari 2012
Realisatie Kunstwerk in Atelier Stedelijk Museum Zwolle II
Vrijdag j.l. heeft de tweede sessie plaatsgevonden in het Atelier van het Stedelijk Museum Zwolle. De tweede sessie met betrekking tot de samenwerking tussen kunstenaar Jan Pieter Gootjes en Handwerkcafé Zwolle.
De deelnemende vrouwen hadden aan de eerste sessie een goed gevoel overgehouden. Het was een bijzondere ervaring om gezamenlijk aan een project te werken in een techniek waar ze zich normaalgesproken niet mee bezig houden. De sfeer tijdens de eerste sessie was ook heel bijzonder.
De tweede sessie startte alsof er niet een periode van twee weken tussen had gezeten. Iedereen 'pakte de draad weer op' met een vanzelfsprekendheid alsof er een koffie- / theepauze had plaatsgevonden. De vrouwen waren hetzelfde gekleed als tijdens de eerste sessie. Er is in de fillm niet te zien in hoeveel bijeenkomsten dit deel door de vrouwen is gemaakt.
Dank aan Jan Pieter Gootjes voor de bijzondere samenwerking met Handwerkcafé Zwolle.
Dank aan: Annie, Maria, Els, Trijnie, Paulien, Gerrie, Coby, Sijtje en Clasina.
Dank aan: Stedelijk Museum Zwolle
Dank aan: Joop de Haan, Harmke Buursma
Dank aan: Eva Posthuma
Dank voor het vertrouwen om in het 'diepe' te springen en je inzet om een mooie samenwerking te realiseren.
Carola Bruinink
De deelnemende vrouwen hadden aan de eerste sessie een goed gevoel overgehouden. Het was een bijzondere ervaring om gezamenlijk aan een project te werken in een techniek waar ze zich normaalgesproken niet mee bezig houden. De sfeer tijdens de eerste sessie was ook heel bijzonder.
De tweede sessie startte alsof er niet een periode van twee weken tussen had gezeten. Iedereen 'pakte de draad weer op' met een vanzelfsprekendheid alsof er een koffie- / theepauze had plaatsgevonden. De vrouwen waren hetzelfde gekleed als tijdens de eerste sessie. Er is in de fillm niet te zien in hoeveel bijeenkomsten dit deel door de vrouwen is gemaakt.
Enkele filmbeelden werden overgedaan en de beelden die op het lijstje stonden om gemaakt te worden werden ook 'gedraaid'. Al is er van film draaien met de hedendaagse mogelijkheden geen sprake meer. De filmcrew bestond uit 'jonge honden' van iGlow Media die een vakkundige, eigenzinnige kijk op het geheel hadden. Leuk om mee te maken. Allen werkten met een enorme gedrevenheid om dit tot een mooi geheel te maken.
Op het moment dat de vrouwen klaar waren met het te borduren gedeelte en alles was vastgelegd op film was daar het Moment Suprême voor Jan Pieter Gootjes. Om elke 1.20m is het prachtig handgeschepte papier ingeknipt tot op vooraf vastgestelde hoogte. Alle deelnemers stonden om het kustwerk om dit moment ook samen te beleven. De handeling van het knippen en het daarbij doordringende geluid in de intense stilte is ook vastgelegd. Het was een heel bijzonder moment.Belichting meten |
Vervolgens werd het werkstuk opgerold om naar een andere locatie te gaan voor het vervolgtraject.
Jan Pieter Gootjes |
Op later tijdstip wordt nog een middag georganiseerd voor deelnemende vrouwen en introducees om te zien hoe het kunstwerk en de film zijn geworden, voordat het project de wijde wereld in gaat om tentoongesteld te gaan worden.
Dank aan Jan Pieter Gootjes voor de bijzondere samenwerking met Handwerkcafé Zwolle.
Dank aan: Annie, Maria, Els, Trijnie, Paulien, Gerrie, Coby, Sijtje en Clasina.
Dank aan: Stedelijk Museum Zwolle
Dank aan: Joop de Haan, Harmke Buursma
Dank aan: Eva Posthuma
Dank voor het vertrouwen om in het 'diepe' te springen en je inzet om een mooie samenwerking te realiseren.
Carola Bruinink
13 januari 2012
'Ontrafel' Breiwerk in de Mode
Handwerkcafé Zwolle heeft al eerder aandacht aan deze tentoonstelling besteed, maar mocht u dat ontgaan zijn, het is meer dan de moeite waard om naar de TwentseWelle te gaan en deze tentoonstelling te gaan zien.
TwentseWelle presenteert sinds september 2011 in de nieuwe tentoonstelling 'Ontrafel' een onderwerp dat iedereen kent: breiwerk. Niet ouderwets of kneuterig, maar als creatieve techniek die door internationale topontwerpers wordt gebruikt voor hun design.
Of het nu gaat om de mode in de jaren ’20 (Chanel, Poiret, Madame Azarian), de jaren ’60 en ’70 (Dior, Courrèges, Biba, Mary Quant) of de met bezemstelen gebreide verrassende ontwerpen van Yohji Yamamoto (jaren ’90) en het sculpturale breiwerk van Sandra Backlund (2010), de gebreide topontwerpen zijn te zien in TwentseWelle. Evenals de futuristische gebreide ontwerpen in wol, metaal en kunststof. Prêt-à-porter en haute couture, gebreide kleding hoort thuis in High Fashion!
Op de expositie zijn bruiklenen te zien van gerenommeerde modehuizen en modemusea uit o.a. Italië, Frankrijk, Engeland en België. De tentoonstelling was eerder te zien in het Mode Museum (MoMu) in Antwerpen en is voor deze editie aangepast met gebruikmaking van de collectie van TwentseWelle.
De tentoonstelling loopt nog tot 4 maart 2012.
Vivienne Westwood Fotocredits: Frederik Vercruysse |
Of het nu gaat om de mode in de jaren ’20 (Chanel, Poiret, Madame Azarian), de jaren ’60 en ’70 (Dior, Courrèges, Biba, Mary Quant) of de met bezemstelen gebreide verrassende ontwerpen van Yohji Yamamoto (jaren ’90) en het sculpturale breiwerk van Sandra Backlund (2010), de gebreide topontwerpen zijn te zien in TwentseWelle. Evenals de futuristische gebreide ontwerpen in wol, metaal en kunststof. Prêt-à-porter en haute couture, gebreide kleding hoort thuis in High Fashion!
Op de expositie zijn bruiklenen te zien van gerenommeerde modehuizen en modemusea uit o.a. Italië, Frankrijk, Engeland en België. De tentoonstelling was eerder te zien in het Mode Museum (MoMu) in Antwerpen en is voor deze editie aangepast met gebruikmaking van de collectie van TwentseWelle.
De tentoonstelling loopt nog tot 4 maart 2012.
Deze expositie maakt onderdeel uit van kunstenfestival GrensWerk (24 sept. t/m 2 okt 2012)
12 januari 2012
Handwerkcafé Zwolle en Kunst
Het Kunstproject van Jan Pieter Gootjes dat in samenwerking met Handwerkcafé Zwolle wordt gemaakt krijgt mediabelangstelling. Het wordt een multdimediaal kunstwerk.
Tien dames borduren vele malen het woord KNOWN op handgeschept papier van 1.50 x 10.00 meter. De kunstenaar vindt dat het woord KNOWN perfect aansluit bij HOPE. Ook een veel terugkerend woord in het kunstwerk.
De filosofie is dat het kunstwerk staat voor 'Het roepen van de ziel'. En de vraag; 'wat roert mij eigenlijk?' Dan ontrolt zich een ruimte die je nog niet kent. In die ruimte wordt je gekend zonder vooroordelen. Aldus Jan Pieter.
De dames van Handwerkcafé Zwolle borduren woorden op het papier. Maar ook de handeling van het borduren en het geluid van katoen door papier halen, maken deel uit van het kunstwerk. Alles wordt door een kleine crew op film vastgelegd.
Als het te borduren deel klaar is, wordt het papier op bepaalde plaatsten ingesneden waardoor er delen van het papier omhoog komen en hiermee beweging aangeven.
Uiteindelijk als het kunstwerk gerealiseerd is wordt het tentoongesteld in een klein kerkje in Friesland. Daar wordt het op in de kerk aanwezige grafstenen gelegd. Hier wordt gesymboliseert 'het geslacht waar je uit voortkomt, waar je vandaan komt. Dat is van groot belang bij 'gekend worden', zegt Jan Pieter Gootjes.
Hier, in dit Friese kerkje, zal Ben Vulkers het kunstwerk fotograferen. Deze foto's zullen afzonderlijk, maar ook met het kunstwerk en de film als een geheel getoond kunnen worden aan publiek.
De deelnemers vanuit Handwerkcafé Zwolle zijn dames die met grote regelmaat het Handwerkcafé bezoeken en deelnemen. En veelal houden zij zich bezig met ander soortige handwerken dan dat bij het maken van dit kunstwerk van ze gevraagd wordt. Juist dat, het werken buiten je eigen kader, is een voor velen een uitdaging en een leerzame ervaring. Die daarbij nog heel veel plezier oplevert.
Lees het artikel in De Weekkrant - De Peperbus.
Tien dames borduren vele malen het woord KNOWN op handgeschept papier van 1.50 x 10.00 meter. De kunstenaar vindt dat het woord KNOWN perfect aansluit bij HOPE. Ook een veel terugkerend woord in het kunstwerk.
De filosofie is dat het kunstwerk staat voor 'Het roepen van de ziel'. En de vraag; 'wat roert mij eigenlijk?' Dan ontrolt zich een ruimte die je nog niet kent. In die ruimte wordt je gekend zonder vooroordelen. Aldus Jan Pieter.
De dames van Handwerkcafé Zwolle borduren woorden op het papier. Maar ook de handeling van het borduren en het geluid van katoen door papier halen, maken deel uit van het kunstwerk. Alles wordt door een kleine crew op film vastgelegd.
Als het te borduren deel klaar is, wordt het papier op bepaalde plaatsten ingesneden waardoor er delen van het papier omhoog komen en hiermee beweging aangeven.
Uiteindelijk als het kunstwerk gerealiseerd is wordt het tentoongesteld in een klein kerkje in Friesland. Daar wordt het op in de kerk aanwezige grafstenen gelegd. Hier wordt gesymboliseert 'het geslacht waar je uit voortkomt, waar je vandaan komt. Dat is van groot belang bij 'gekend worden', zegt Jan Pieter Gootjes.
Hier, in dit Friese kerkje, zal Ben Vulkers het kunstwerk fotograferen. Deze foto's zullen afzonderlijk, maar ook met het kunstwerk en de film als een geheel getoond kunnen worden aan publiek.
De deelnemers vanuit Handwerkcafé Zwolle zijn dames die met grote regelmaat het Handwerkcafé bezoeken en deelnemen. En veelal houden zij zich bezig met ander soortige handwerken dan dat bij het maken van dit kunstwerk van ze gevraagd wordt. Juist dat, het werken buiten je eigen kader, is een voor velen een uitdaging en een leerzame ervaring. Die daarbij nog heel veel plezier oplevert.
Lees het artikel in De Weekkrant - De Peperbus.
11 januari 2012
Vlas (Kavel GZ 59-West)
Foto; Roel van Tour |
Het Zeeuws Museum Het Zeeuws Museum presenteert een unieke tentoonstelling van vormgever Christien Meindertsma (1980). Het Zeeuws Museum is op zoek gegaan naar een vormgever die zich verder verdiept in ‘vergeten’ textiel uit de collectie van het museum. Christien Meindertsma’s fascinatie voor vlas bleek naadloos aan te sluiten bij de ideeën van het museum en de collectie linnen die het in zijn bezit heeft. In het textieldepot van het Zeeuws Museum laat ze zich inspireren door de vele linnen hemden die de collectie kent en de zogenaamde broddellapjes en kloskant voor de verwerking van het vlas. Het resulteert mede in een reeks producten die zij momenteel aan het ontwikkelen is en die in de tentoonstelling zullen worden getoond.
Zeeuws Museum
Korte Burg 2
4331 BJ Middelburg
Tentoonstelling loopt tot en met 23 september 2012
09 januari 2012
Textiel Plus Kunstdagen 2012
De Textiel Plus Kunstdagen staan dit jaar in het teken van één overkoepelend thema: 'Innovatie en Duurzaamheid'.
Dit thema, loopt als een rode draad door de tentoonstelling en de verschillende activiteiten in de Lebuïnuskerk.
Aan de tentoonstelling werken kunstenaars uit diverse diciplines mee. Er is werk te zien van onder andere Alexandra Drenth, Hinnie Steenbruggen, Hannah Streefkerk, Geanne Welles, Brigitte Picavet, Berber Soepboer, Marjan Veltkamp, CIAAN, Willemijn de Greef en Nina Jansen.
Nina Jansen zal tevens de openingsact verzorgen.
In de Latijnse School zullen Ger Brinks en Eliza Bottenberg (Saxion Enschede) workshops geven rond het thema 'intelligent textiel'.
Uitgebreide informatie over het programma en de leveranciers die aanwezig zullen zijn tijdens Textiel Plus Kunstdagen 2012 volgt in het februarinummer van Textiel Plus en op de website van Stichting Textiel Plus.
Textiel Plus Kunstdagen 2012
16 en 17 maart 2012 van 10.00 - 17.00 uur
Lebuïnuskerk te Deventer
Dit thema, loopt als een rode draad door de tentoonstelling en de verschillende activiteiten in de Lebuïnuskerk.
Aan de tentoonstelling werken kunstenaars uit diverse diciplines mee. Er is werk te zien van onder andere Alexandra Drenth, Hinnie Steenbruggen, Hannah Streefkerk, Geanne Welles, Brigitte Picavet, Berber Soepboer, Marjan Veltkamp, CIAAN, Willemijn de Greef en Nina Jansen.
Nina Jansen zal tevens de openingsact verzorgen.
Mantel der Liefde door Alexandra Drenth |
Op onverwachte momenten zullen performances in en door de kerk plaatsvinden.
Beide dagen geeft Freedom of Creation demonstratie / inloopworkshop met een 3D printer. Deelnemers kunnen tijdens deze workshop een eigen ontwerp in 3D laten printen.In de Latijnse School zullen Ger Brinks en Eliza Bottenberg (Saxion Enschede) workshops geven rond het thema 'intelligent textiel'.
Uitgebreide informatie over het programma en de leveranciers die aanwezig zullen zijn tijdens Textiel Plus Kunstdagen 2012 volgt in het februarinummer van Textiel Plus en op de website van Stichting Textiel Plus.
Textiel Plus Kunstdagen 2012
16 en 17 maart 2012 van 10.00 - 17.00 uur
Lebuïnuskerk te Deventer
Toegangsprijs € 12,00
07 januari 2012
Realisatie Kunstwerk in Atelier Stedelijk Museum Zwolle
Gisteren was het zover!
Een kunstenaar, tien vrouwen en een cameraploeg waren er helemaal klaar voor.
Jan Pieter Gootjes, de kunstenaar, ontving de tien vrouwen van Handwerkcafé Zwolle in het Atelier van het Stedelijk Museum in Zwolle.
Daar stond zijn werkstuk opgesteld waaraan de vrouwen vervolgens hun aandeel in namen. Jan Pieter begon met een introductie waarbij hij zichzelf en zijn werk voorstelde.
Het materiaal is een combinatie van handgeschept papier, aluminium en katoen. Na dit stadium van uitwerking worden er nog andere materialen toegevoegd om het geheel te completeren. Maar dat later.
Vrouwen zijn belangrijk bij de filosofie achter het kunstwerk. Vrouwen werken mee aan de realisatie van het kunstwerk. In de film die erbij gemaakt wordt zijn zij onderdeel van het kunstwerk. De realisatie bestaat uit het maken van letters met katoen op het papier. De beelden die dit geeft worden opgenomen. Het geluid dat het doorhalen van het katoen door het papier maakt, is een wezenlijk onderdeel.
De vrouwen zijn allemaal in het grijs gekleed. Diverse grijstinten en het werkstuk - wit op wit - geeft een beeld van verstilling.
Vrouwen die aan dit project meewerken, werken normaalgesproken in Handwerkcafé Zwolle aan eigen werkstukken. Die werkstukken worden gemaakt uit voorliefde voor een materiaal of een techniek binnen textiele vormgeving.
Dit kunstwerk van Jan Pieter Gootjes is een opdracht met een techniek waar zij zich normaal gesproken niet mee bezighouden. Dat is voor allen een grote uitdaging; je bezighouden met een onbekend werk.
Aan het eind van deze sessie was iedereen onder de indruk hoe alles verlopen is. Alle medewerkers aan dit kunstwerk gingen met een voldaan gevoel naar huis.
Het is een bijzondere, gezellige middag geworden. We zien uit naar de tweede sessie.
Een kunstenaar, tien vrouwen en een cameraploeg waren er helemaal klaar voor.
Jan Pieter Gootjes, de kunstenaar, ontving de tien vrouwen van Handwerkcafé Zwolle in het Atelier van het Stedelijk Museum in Zwolle.
Daar stond zijn werkstuk opgesteld waaraan de vrouwen vervolgens hun aandeel in namen. Jan Pieter begon met een introductie waarbij hij zichzelf en zijn werk voorstelde.
Jan Pieter Gootjes |
Hij vertelde over de gedachte achter het kunstwerk en hoe het idee vervolgens is uitgewerkt om nu een definitieve vorm te krijgen.
Sleutelwoorden die hierbij een grote rol spelen zijn; gekend worden, zonder vooroordelen. Het materiaal is een combinatie van handgeschept papier, aluminium en katoen. Na dit stadium van uitwerking worden er nog andere materialen toegevoegd om het geheel te completeren. Maar dat later.
Vrouwen zijn belangrijk bij de filosofie achter het kunstwerk. Vrouwen werken mee aan de realisatie van het kunstwerk. In de film die erbij gemaakt wordt zijn zij onderdeel van het kunstwerk. De realisatie bestaat uit het maken van letters met katoen op het papier. De beelden die dit geeft worden opgenomen. Het geluid dat het doorhalen van het katoen door het papier maakt, is een wezenlijk onderdeel.
De vrouwen zijn allemaal in het grijs gekleed. Diverse grijstinten en het werkstuk - wit op wit - geeft een beeld van verstilling.
Situatie impressie |
Aan het begin van deze sessie vroegen zij zich nog af of ze zonder, het anders altijd aanwezige, gekwebbel deze opdracht konden volbrengen.
Tot ieders grote verbazing zorgden de verstilling, de beelden en het werk voor een opperste concentratie tot misschien wel een devote sfeer. Dat was een heel bijzondere ontwikkeling.Vrouwen die aan dit project meewerken, werken normaalgesproken in Handwerkcafé Zwolle aan eigen werkstukken. Die werkstukken worden gemaakt uit voorliefde voor een materiaal of een techniek binnen textiele vormgeving.
Dit kunstwerk van Jan Pieter Gootjes is een opdracht met een techniek waar zij zich normaal gesproken niet mee bezighouden. Dat is voor allen een grote uitdaging; je bezighouden met een onbekend werk.
Aan het eind van deze sessie was iedereen onder de indruk hoe alles verlopen is. Alle medewerkers aan dit kunstwerk gingen met een voldaan gevoel naar huis.
Het is een bijzondere, gezellige middag geworden. We zien uit naar de tweede sessie.
04 januari 2012
Galliano nieuws
John Galliano; een naam die nogal voor publiciteit en verassingen zorgt.
Een geniale designer die jarenlang hoofdontwerper van Dior was. Verleden jaar februari is aan deze samenwerking een eind gekomen.
Het laatste gerucht is dat hij een collectie klaar zou hebben voor het voorjaar en zomer 2012. Deze collectie zou resultaat zijn van een gestarte samenwerking tussen de designer en de spaanse modeketen Zara. Op verschillende modesites gonst dit bericht rond maar word noch bevestigd, noch ontkent.
Onlangs maakte Galliano al bekend dat hij binnenkort een webshop gaat openen.
Een geniale designer die jarenlang hoofdontwerper van Dior was. Verleden jaar februari is aan deze samenwerking een eind gekomen.
Het laatste gerucht is dat hij een collectie klaar zou hebben voor het voorjaar en zomer 2012. Deze collectie zou resultaat zijn van een gestarte samenwerking tussen de designer en de spaanse modeketen Zara. Op verschillende modesites gonst dit bericht rond maar word noch bevestigd, noch ontkent.
Onlangs maakte Galliano al bekend dat hij binnenkort een webshop gaat openen.
Galliano RTW lente / zomer 2012 © AP |
Textielgroep Steek Plus exposeert
Textielgroep Steek Plus laat door exposities, workshops en lezingen zien dat handwerk meer is dan handwerk.
Combineren en experimenteren zijn sleutelwoorden. Steken en uiteenlopende textiele materialen vormen de basis.
Textiel is volop in beweging. Nieuwe technieken en materialen worden gebruikt. Ruim twintig deelnemers hebben werk geleverd voor deze expositie en daarmee is diversiteit volop gegarandeerd.
Op zaterdag 14 januari en zaterdag 25 februari zullen er demonstraties zijn, tijdens openingstijden van expositie.
Expositie 14 januari - 25 februari 2012
Galerie de Smederij
De Vosholen, naast nr. 58
9611 KS Sappemeer
do. t/m za 13.30 - 16.30 uur