Dé ontmoetingsplek voor liefhebbers van textiele vormgeving en handwerken. Het is een inloopcafé, géén lesmoment, waar je werkt met eigen materialen in eigen tempo en op eigen niveau. Iets afmaken of iets nieuws beginnen in één van de vele technieken. Inspireren en geïnspireerd worden. Deelname op woensdagmiddag € 5,00 p.p. incl. koffie/thee. Kijk voor data, locatie én overige activiteiten in rechterkolom. Als je op je telefoon kijkt, klik helemaal onderaan op internetversie weergeven.
Pagina's
▼
23 december 2015
21 december 2015
Grässlich hässlich!
Deze woorden worden gebruikt in een song van DÖF en was een hit in 1983.
Vanavond is deze song gebruikt onder een documentaire van Lokalzeti aus Köln. De documentaire gaat over de HÉLE FOUTE KERSTTRUI!
In de docu kom je een heleboel van die héle foute kersttruien tegen. De een nog erger dan de ander. Maar als je er één hebt, hoor je er wel helemaal bij! Het is al jaren een item, maar anno 2015 TREND.
Uit de documentaire blijkt dat de Ugly Sweater Day niet alleen in Keulen een groot succes is. Het uit de V.S. overgewaaide fenomeen wordt in West Europa ook uitbundig gevierd.
Tijdens Ugly Sweater Day worden er party's georganiseerd waar je alleen mee kunt feesten als je een Ugly Sweater ofwel een héle foute Kersttrui draagt. Maar dan wel de állermooiste!!
Niet de door oma gebreide en gemaasde trui. Nee, de allerhipste die je vinden kunt. En daarbij wordt vaak ook nog de verkiezing van de áller, állerfoutste Kersttrui georganiseerd.
De uitzending kun je hier terugkijken.
Vanavond is deze song gebruikt onder een documentaire van Lokalzeti aus Köln. De documentaire gaat over de HÉLE FOUTE KERSTTRUI!
In de docu kom je een heleboel van die héle foute kersttruien tegen. De een nog erger dan de ander. Maar als je er één hebt, hoor je er wel helemaal bij! Het is al jaren een item, maar anno 2015 TREND.
Uit de documentaire blijkt dat de Ugly Sweater Day niet alleen in Keulen een groot succes is. Het uit de V.S. overgewaaide fenomeen wordt in West Europa ook uitbundig gevierd.
Tijdens Ugly Sweater Day worden er party's georganiseerd waar je alleen mee kunt feesten als je een Ugly Sweater ofwel een héle foute Kersttrui draagt. Maar dan wel de állermooiste!!
Niet de door oma gebreide en gemaasde trui. Nee, de allerhipste die je vinden kunt. En daarbij wordt vaak ook nog de verkiezing van de áller, állerfoutste Kersttrui georganiseerd.
De uitzending kun je hier terugkijken.
14 december 2015
Ankersmit textiel uit Deventer gaat opnieuw de wereld veroveren
Precies 50 jaar na de sluiting van de textielfabriek Ankersmit in Deventer, maken de dessins van de firma een comeback. Het jonge modelabel FUTURA uit de stad gebruikt oude Ankersmit-ontwerpen als inspiratie voor z'n nieuwe collectie.
Die collectie wordt volgende maand getoond op de prestigieuze Amsterdam Fashion Week.
De ontwerpers hebben mogen kijken in 100 jaar oude, nog steeds geheime, boeken met kleurrecepten van de fabriek. "We wisten niet wat we zagen, het was echt een schat!", zegt ontwerper Anne Bosman. "We wisten dat Ankersmit veel stoffen voor de Afrikaanse markt produceerde en hielden dan ook rekening met dergelijke dessins. Maar tot onze grote verrassing waren er in die boeken ook veel grafische prints te zien, sommige bijna abstract."
"We gaan met deze nieuwe collectie de wereld bestormen", zegt mede-eigenaar Tom Renema. De prints van Ankersmit gaan gecombineerd worden met een 'race-look', meer gaan de designers er nog niet over zeggen.
Ankersmit fabriceerde stoffen voor de Afrikaanse markt
Ankersmit was een textielfabriek met meer dan duizend medewerkers. Er werden voornamelijk stoffen gefabriceerd voor de Afrikaanse markt. Ze werden daarginds verhandeld door multinational Unilever. Omdat die een steeds grotere vinger in de pap kreeg bij Ankersmit en diens concurrent/collega Van Vlissingen in Helmond, werden de stoffenproducenten steeds afhankelijker van de multinational.
Toen de Afrikaanse markt in de jaren 60 instortte, nadat een aantal landen zelfstandig bestuur kregen, stuurde Unilever aan op een samenwerking. Die samenwerking kwam er, onder de naam Texoprint. Het was slechts een kwestie van tijd, voordat Unilever vroeg om concentratie van productie. Als productielocatie werd Helmond gekozen. Het doek voor Ankersmit viel op 9 december 1965. Meer dan duizend medewerkers stond op straat. Het was het eerste massa-ontslag in Nederland.
Bron:
RTVOost
Stichting Industrieel Erfgoed Deventer
Die collectie wordt volgende maand getoond op de prestigieuze Amsterdam Fashion Week.
De ontwerpers hebben mogen kijken in 100 jaar oude, nog steeds geheime, boeken met kleurrecepten van de fabriek. "We wisten niet wat we zagen, het was echt een schat!", zegt ontwerper Anne Bosman. "We wisten dat Ankersmit veel stoffen voor de Afrikaanse markt produceerde en hielden dan ook rekening met dergelijke dessins. Maar tot onze grote verrassing waren er in die boeken ook veel grafische prints te zien, sommige bijna abstract."
"We gaan met deze nieuwe collectie de wereld bestormen", zegt mede-eigenaar Tom Renema. De prints van Ankersmit gaan gecombineerd worden met een 'race-look', meer gaan de designers er nog niet over zeggen.
Ankersmit fabriceerde stoffen voor de Afrikaanse markt
Ankersmit was een textielfabriek met meer dan duizend medewerkers. Er werden voornamelijk stoffen gefabriceerd voor de Afrikaanse markt. Ze werden daarginds verhandeld door multinational Unilever. Omdat die een steeds grotere vinger in de pap kreeg bij Ankersmit en diens concurrent/collega Van Vlissingen in Helmond, werden de stoffenproducenten steeds afhankelijker van de multinational.
Toen de Afrikaanse markt in de jaren 60 instortte, nadat een aantal landen zelfstandig bestuur kregen, stuurde Unilever aan op een samenwerking. Die samenwerking kwam er, onder de naam Texoprint. Het was slechts een kwestie van tijd, voordat Unilever vroeg om concentratie van productie. Als productielocatie werd Helmond gekozen. Het doek voor Ankersmit viel op 9 december 1965. Meer dan duizend medewerkers stond op straat. Het was het eerste massa-ontslag in Nederland.
Bron:
RTVOost
Stichting Industrieel Erfgoed Deventer
05 december 2015
Finale! - In het Spoor van Vincent
2015 - Van Gogh Jaar leefde volop in Handwerkcafé Zwolle. Een aantal mensen heeft gehoor gegeven aan de oproep om zich te laten inspireren door Vincent van Gogh en zijn werk. Om vervolgens die inspiratie om te zetten in textiel werk.
Sociale Media heeft een grote rol gespeeld binnen dit project.
Hierdoor zijn we 'gespot' door het Van Gogh Museum Amsterdam. Dat resulteerde in een uitnodiging om in het Van Gogh Museum ons werk te presenteren en toe te lichten.
Woensdag was het zo ver. Vier 'man' sterk togen we met tassen en een koffer vol Van Gogh naar een héél bijzondere plek;
We werden bijzonder hartelijk ontvangen door de heer J. van der Hoeven, researcher.
Aan een grote tafel hebben we uitgebreid gesproken over, hoe kan het anders, Vincent van Gogh en zijn werk, met name de schilderijen. De collectie bevat meer dan 1500 werken van van Gogh.
Op dit moment loopt de dubbeltentoonstelling Van Gogh - Munch
Hiervoor zijn nog een aantal schilderijen van Vincent uit privé bezit gedurende deze periode in bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum.
Met bijzonder veel interesse bekeek de heer van der Hoeven ons werk. Het verbaasde hem hoe niet-schilders zo treffend met textiele werkvormen een sfeer, indruk of zelfs compleet beeld kunnen maken.
Gerrie ter Wee heeft een sjaal gemaakt van nuno-vilt.
Op een groene ondergrond heeft ze vrije impressie zonnebloemen aangebracht.
Van der Hoeven zei dat vooral het kleurgebruik hem zo aansprak. De kleur die hem ook heel erg doet denken aan het de schilderijen van Van Gogh waar boomwortels en grond schildert. Ook daar komt dat pallet voor. Het is bijzonder te zien hoeveel overeenkomsten er in uiteenlopende werken van Van Gogh zijn.
Rie Strijker heeft met de techniek kantklossen een zonnebloem gemaakt. Van der Hoeven vond dit een bijzonder werkstuk. Een delicate zonnebloem, noemde hij het. Terwijl Rie zich nog af heeft gevraagd of de presentatie op deze manier goed zou zijn, is er gezegd dat hieruit juist het kunstzinnige element spreekt.
Thea Schottert heeft een passie voor quilts en vrij borduren. Zij maakte een textiel schilderij naar "Bloeiende tuin met pad".
Op een basis van patches borduurde zij de tuin. Met een boom in 3-D. Het is een enorm sprekend, aansprekend werk geworden.
Van der Hoeven zei hierover; Subliem!
Hij vond het enorm krachtig. Het gebruik van de kleuren, de vlakken, de opvulling én het weglaten. De kleur van de lucht had Thea niet beter kunnen treffen, aldus van der Hoeven.
Bep Dierkx, weefster, heeft zich laten inspireren door Le Moulin de Blute-fin gedateerd 1886. Dit schilderij hangt in De Fundatie in Zwolle. Zij heeft van het schilderij een kleurenschema gemaakt en in die kleuren garens gezocht. Met die garens heeft zij op haar weefgetouw een dubbelweefsel gemaakt. Zij vond het belangrijk om naast de kleuren ook de impressie van het schilderij in haar weefsel op te nemen.
Het weefsel is 28x180 cm geworden.
Van der Hoeven was diep onder de indruk van het verhaal, de uitwerking en aanpak door Bep. Maar meer nog over het verbluffend mooie resultaat.
Dini van Hamersveld heeft zich niet door één werk van van Gogh laten inspireren.
Zij heeft de kleurrijkheid, maar ook de donkere kant, van het werk van Vincent weergegeven in bloemen. In haakwerk met af een toe een uitstapje naar breiwerk. Maar ook in vlinders. Vlinders zijn ook op diverse schilderijen van van Gogh prominent afgebeeld.
Een overweldigende kleurexplosie is gemaakt op een achtergrond en is ontworpen om als wandkleed te kunnen hangen. Van der Hoeven keek met veel belangstelling naar de vele onderdelen die tot één geheel gevormd zijn.
Els Ouwehand breit graag, veel en enorm creatief. Zij was met een breiwerk bezig in een bijzondere vorm en treffende kleur geïnspireerd op De Amandelbloesem (1890).
Heel erg de moeite waard. Maar dat vond Els op een gegeven moment niet meer en zij gooide het roer compleet om.
Van Gogh biedt dan ook heel, heel veel mogelijkheden tot inspiratie. Els koos voor het schilderij
Korenveld met kraaien gedateerd 1890.
Els breit nu een sjaal-schilderij of een schilderij-sjaal. Niet alleen de kleuren worden verwerkt maar ook beweging en details zijn erin opgenomen. Op dit moment is het nog niet af. Maar van der Hoeven is enorm gefascineerd door dit breiwerk en wat Els hiermee laat zien, dat de afspraak gemaakt is dat Els het zal laten weten zodra het klaar is.
Carola Bruinink heeft een aantal werken gemaakt die vooral gediend hebben ter inspiratie om de oproep tot deelname aan 'In het Spoor van Vincent' deel te ondersteunen.
Zo is er een sjaal met zonnebloemen gemaakt van zijde en zijde-verf.
Een gebreide sjaal in de techiek entrelac waar het kleurenpallet van "Herinnering aan de tuin van Etten" in is verwerkt.
Een gevilt buideltje naar "Sterrennacht boven de Rhône. Heel erg gewaardeerd door van der Hoeven door het kleurgebruik en resultaat. Maar waarvan van der Hoeven ook meteen de link legde naar 'Sunflowers' uit 1887. Dit schilderij is te zien in het Metropolitan Museum of Art in New York.
Zij heeft ook een jas gemaakt. Een combinatie werkstuk geïnspireerd op twee schilderijen.
Blauwe Irissen (1899) en Patience Escalier (1888). Laatstgenoemde schilderij is op dit moment uit privébezit in bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum ter ere van de tentoonstelling Van Gogh - Munch.
Het resultaat is een jas uit Toile de Nîmes. Om de gelijkenis met Patience Escalier in het werk te brengen. Maar ook omdat dat een oorspronkelijke stof is en pas veel later onder de naam denim via de Verenigde Staten terug naar Europa kwam. De jas is bedacht, getekend, op patroon gezet en gemaakt. Het haakwerk in een interpretatie in kleur en beweging op Blauwe Irissen. Gehaakt met Cotton 8 van Scheepjes.
Van der Hoeven vond de manier van werken hierin heel bijzonder. Hij vertelde dat Vincent van Gogh eigenlijk nooit een solitair schilderij maakte. Van Gogh completeerde schilderijen door schilderijen op te nemen in een schilderij. Of een aantal schilderijen bij elkaar te gebruiken.
De jas is ook op deze manier gemaakt. Het een kan niet zonder het ander.
De vraag is gesteld of - en zo ja; waar - dit werk geëxposeerd gaat worden, en zijn er verschillende mogelijkheden genoemd. Zodra er meer over bekend is, kun je dat op deze blog lezen.
Onze dank gaat uit naar het Van Gogh Museum Amsterdam en de heren Rüger en van der Hoeven in het bijzonder.
Sociale Media heeft een grote rol gespeeld binnen dit project.
Hierdoor zijn we 'gespot' door het Van Gogh Museum Amsterdam. Dat resulteerde in een uitnodiging om in het Van Gogh Museum ons werk te presenteren en toe te lichten.
Woensdag was het zo ver. Vier 'man' sterk togen we met tassen en een koffer vol Van Gogh naar een héél bijzondere plek;
We werden bijzonder hartelijk ontvangen door de heer J. van der Hoeven, researcher.
Aan een grote tafel hebben we uitgebreid gesproken over, hoe kan het anders, Vincent van Gogh en zijn werk, met name de schilderijen. De collectie bevat meer dan 1500 werken van van Gogh.
Op dit moment loopt de dubbeltentoonstelling Van Gogh - Munch
Hiervoor zijn nog een aantal schilderijen van Vincent uit privé bezit gedurende deze periode in bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum.
Met bijzonder veel interesse bekeek de heer van der Hoeven ons werk. Het verbaasde hem hoe niet-schilders zo treffend met textiele werkvormen een sfeer, indruk of zelfs compleet beeld kunnen maken.
Gerrie ter Wee heeft een sjaal gemaakt van nuno-vilt.
Op een groene ondergrond heeft ze vrije impressie zonnebloemen aangebracht.
Van der Hoeven zei dat vooral het kleurgebruik hem zo aansprak. De kleur die hem ook heel erg doet denken aan het de schilderijen van Van Gogh waar boomwortels en grond schildert. Ook daar komt dat pallet voor. Het is bijzonder te zien hoeveel overeenkomsten er in uiteenlopende werken van Van Gogh zijn.
Rie Strijker heeft met de techniek kantklossen een zonnebloem gemaakt. Van der Hoeven vond dit een bijzonder werkstuk. Een delicate zonnebloem, noemde hij het. Terwijl Rie zich nog af heeft gevraagd of de presentatie op deze manier goed zou zijn, is er gezegd dat hieruit juist het kunstzinnige element spreekt.
Thea Schottert heeft een passie voor quilts en vrij borduren. Zij maakte een textiel schilderij naar "Bloeiende tuin met pad".
Op een basis van patches borduurde zij de tuin. Met een boom in 3-D. Het is een enorm sprekend, aansprekend werk geworden.
Van der Hoeven zei hierover; Subliem!
Hij vond het enorm krachtig. Het gebruik van de kleuren, de vlakken, de opvulling én het weglaten. De kleur van de lucht had Thea niet beter kunnen treffen, aldus van der Hoeven.
Bep Dierkx, weefster, heeft zich laten inspireren door Le Moulin de Blute-fin gedateerd 1886. Dit schilderij hangt in De Fundatie in Zwolle. Zij heeft van het schilderij een kleurenschema gemaakt en in die kleuren garens gezocht. Met die garens heeft zij op haar weefgetouw een dubbelweefsel gemaakt. Zij vond het belangrijk om naast de kleuren ook de impressie van het schilderij in haar weefsel op te nemen.
Het weefsel is 28x180 cm geworden.
Van der Hoeven was diep onder de indruk van het verhaal, de uitwerking en aanpak door Bep. Maar meer nog over het verbluffend mooie resultaat.
Dini van Hamersveld heeft zich niet door één werk van van Gogh laten inspireren.
Zij heeft de kleurrijkheid, maar ook de donkere kant, van het werk van Vincent weergegeven in bloemen. In haakwerk met af een toe een uitstapje naar breiwerk. Maar ook in vlinders. Vlinders zijn ook op diverse schilderijen van van Gogh prominent afgebeeld.
Een overweldigende kleurexplosie is gemaakt op een achtergrond en is ontworpen om als wandkleed te kunnen hangen. Van der Hoeven keek met veel belangstelling naar de vele onderdelen die tot één geheel gevormd zijn.
Els Ouwehand breit graag, veel en enorm creatief. Zij was met een breiwerk bezig in een bijzondere vorm en treffende kleur geïnspireerd op De Amandelbloesem (1890).
Heel erg de moeite waard. Maar dat vond Els op een gegeven moment niet meer en zij gooide het roer compleet om.
Van Gogh biedt dan ook heel, heel veel mogelijkheden tot inspiratie. Els koos voor het schilderij
Korenveld met kraaien gedateerd 1890.
Els breit nu een sjaal-schilderij of een schilderij-sjaal. Niet alleen de kleuren worden verwerkt maar ook beweging en details zijn erin opgenomen. Op dit moment is het nog niet af. Maar van der Hoeven is enorm gefascineerd door dit breiwerk en wat Els hiermee laat zien, dat de afspraak gemaakt is dat Els het zal laten weten zodra het klaar is.
Carola Bruinink heeft een aantal werken gemaakt die vooral gediend hebben ter inspiratie om de oproep tot deelname aan 'In het Spoor van Vincent' deel te ondersteunen.
Zo is er een sjaal met zonnebloemen gemaakt van zijde en zijde-verf.
Een gebreide sjaal in de techiek entrelac waar het kleurenpallet van "Herinnering aan de tuin van Etten" in is verwerkt.
Een gevilt buideltje naar "Sterrennacht boven de Rhône. Heel erg gewaardeerd door van der Hoeven door het kleurgebruik en resultaat. Maar waarvan van der Hoeven ook meteen de link legde naar 'Sunflowers' uit 1887. Dit schilderij is te zien in het Metropolitan Museum of Art in New York.
Zij heeft ook een jas gemaakt. Een combinatie werkstuk geïnspireerd op twee schilderijen.
Blauwe Irissen (1899) en Patience Escalier (1888). Laatstgenoemde schilderij is op dit moment uit privébezit in bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum ter ere van de tentoonstelling Van Gogh - Munch.
Van der Hoeven vond de manier van werken hierin heel bijzonder. Hij vertelde dat Vincent van Gogh eigenlijk nooit een solitair schilderij maakte. Van Gogh completeerde schilderijen door schilderijen op te nemen in een schilderij. Of een aantal schilderijen bij elkaar te gebruiken.
De jas is ook op deze manier gemaakt. Het een kan niet zonder het ander.
Axel Rüger directeur Van Gogh Museum Amsterdam (re) Carola Bruinink (li) |
Onze dank gaat uit naar het Van Gogh Museum Amsterdam en de heren Rüger en van der Hoeven in het bijzonder.
De Modekeuken
De Modekeuken is verleden week van start gegaan in Amsterdam. Dit event gaat twee keer per jaar georganiseerd worden.
De Modekeuken / de Keuken waar kleding wordt vermaakt naar wens. Waar smaak wordt geprikkeld door inspiratie van kenners op het gebied van mode en jouw kledingstuk door al deze ingrediënten een nieuw leven krijgt.
Vind je dat je aller-aller-allerliefste kledingstuk aan een update toe is? Dan is dit het adres waar je terecht kunt. Voor het opleuken, pimpen, upcyclen en customizen. Geef het een naam.
Voor al deze hippe bewoordingen voor het veranderen van kleding heb je de liefde en passie voor textiel nodig. Het ambachtelijke staat bij De Modekeuken hoog in het vaandel.
Medewerking is onder andere verleend door:
Viola van Melle - Props and Backdrops en Martijn Brinkman - Brinkmenswear
Carola Bruinink - Handwerkcafé Zwolle
Wil je je kleding een tweede of misschien derde kans geven? Of heb je een geweldig item gescoord bij de Kringloop en mist het net dat éne? Dan is De Modekeuken iets voor jou. Je kunt jouw idee laten uitvoeren of samen met de vakman kijken wat de mogelijkheden zijn.
De organisatie van De Modekeuken is in, goede, handen bij Fabie, Marinka en Paula. De Keukenmeiden!
Fotografie: Martinez Rise
De Modekeuken / de Keuken waar kleding wordt vermaakt naar wens. Waar smaak wordt geprikkeld door inspiratie van kenners op het gebied van mode en jouw kledingstuk door al deze ingrediënten een nieuw leven krijgt.
Vind je dat je aller-aller-allerliefste kledingstuk aan een update toe is? Dan is dit het adres waar je terecht kunt. Voor het opleuken, pimpen, upcyclen en customizen. Geef het een naam.
Voor al deze hippe bewoordingen voor het veranderen van kleding heb je de liefde en passie voor textiel nodig. Het ambachtelijke staat bij De Modekeuken hoog in het vaandel.
Medewerking is onder andere verleend door:
Viola van Melle - Props and Backdrops en Martijn Brinkman - Brinkmenswear
Carola Bruinink - Handwerkcafé Zwolle
Wil je je kleding een tweede of misschien derde kans geven? Of heb je een geweldig item gescoord bij de Kringloop en mist het net dat éne? Dan is De Modekeuken iets voor jou. Je kunt jouw idee laten uitvoeren of samen met de vakman kijken wat de mogelijkheden zijn.
De organisatie van De Modekeuken is in, goede, handen bij Fabie, Marinka en Paula. De Keukenmeiden!
Fotografie: Martinez Rise