12 oktober 2013

Alt Battenberg

Wanneer je onderweg bent, tref je op onverwachte plekken mooie dingen aan. Zo is er in Battenberg (Duitsland) een Gasthuis met de naam Alt Battenberg. Alt Battenberg heeft de gastronomische traditie van  - de "Bergstadt im Walde" - Battenberg, opgepakt en zet dit op een moderne manier voort. De historische gebouwen deden dienst als, onder andere postkoetshalte. Nu is het een belangrijke ontmoetingsplek! 


Tafels zijn met zorg gedekt in een bijzondere sfeer. Voor het bestek is een etui gemaakt van oud linnen met daarop het logo geborduurd. 

Omdat het zo mooi staat vroeg ik een foto te mogen maken. Te meer omdat er een prachtige B op staat. De B van natuurlijk ........ Battenberg. Maar het voelde toch ook wel een beetje 'mijn' letter. 
Toen ik dat vertelde maar ook over Handwerkcafé Zwolle en mijn passie voor handwerk kreeg ik een exemplaar!

Met zo een bestek-etui kun je toch voor de dag komen! 

De bijnaam 'Bergstadt im Walde' heeft een honderden jaren lange historie. Ongeveer 500 voor Chr. werd het gebied bewoond en in 1214 werd het slot bewoond door de graven van Wittgenstein. Sindsdien noemde zich de zoon van de eerste Wittgensteiners, Werner I, zich Graaf van Battenberg.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten