27 maart 2016

New York Times met artikel

In de New York times - Regio, staat een artikel over de knopenwinkel - Tender Buttons

Cure for the Lost Button



Globaal vertaald staat er:

Als alles om ons heen zou worden vernietigd en de knoop zou overblijven, zou die een goede weergave zijn van de mens gedurende de laatste eeuwen.
Het zijn miniatuurweergaven van de Franse Revolutie, de aanleg van spoorwegen, walvissen, reizen en dieren.
Dit is de opzet van de winkel Tender Buttons. Een winkel aan de Upper East Side van Manhattan met alleen maar knopen. Miljoenen knopen. Bijeengebracht sinds de 60er jaren door de eigenaren Millicent Safro en Diana Epstein.

"We maakten reizen over de hele wereld om rariteiten maar ook kleine schatten te vinden", zei mevrouw Safro, die inmiddels in de zeventig is. Mevrouw Epstein in in 1998 overleden.
"Het is eigenlijk een raar idee om te gaan reizen op zoek naar een knoop."



De winkel is gevestigd aan 143 East 62nd Street, waar voornamelijk modernere knopen verkocht worden. Maar er zijn ook de klassiekers, een hoornen knoop met vier gaten, voor avondkleding te koop. Allemaal netjes opgeborgen in kartonnen dozen met daarop kleurcodes en suggestieve namen aangebracht door Mevrouw Safro. Neem nou de 'metallic -  gegraveerde waterlelie met architectonische krul - uit 1950'.

In kastjes liggen ook knopen van waarde voor verzamelaars. Sommige hebben een geschatte waarde van duizenden dollars.
Knopen die gemaakt zijn voor de inauguratie van George Washington en knopen ten tijde van de Burgeroorlog. Maar ook grappige exemplaren van net na de depressie. Zij hebben ook een eigennaam "Goofies".
In 1991 hebben de dames een boek uitgeven onder de naam "Buttons". In het voorwoord schreef Tom Wolfe; Tender Buttons is geen winkel maar een knopenmuseum waar je teruggaat in de tijd om door te kunnen gaan.
Oorspronkelijk, in 1964, was de knopenwinkel een eindje verderop. Maar al sinds 1968 hang de 'uithang-knoop' op het huidige adres. Sindsdien hebben een aantal bekende dames waaronder Joan Collins en Julie Andrews hier aankopen gedaan.




Klanten komen binnen met, de inmiddels overbekende zin, "ik heb een knoop verloren en zoek er een bij". Dat lukt in deze winkel altijd. Meestal is er keus uit meerdere. Dan zegt de verkoopster, met meer dan 20 jaar ervaring, 'ga voor de eerste indruk'. Dan klopt het.
Mensen uit de buurt zijn hier klant maar ook toeristen uit Tokyo die over de winkel hebben gelezen in een reisboek. Er worden knopen gekocht passend bij een kostuum voor een C.E.O. of een acteur.
Mensen vinden het heerlijk 'verloren' te raken in deze knopenwereld.

Tender Buttons is een bijzondere wereld waar mensen ook dingen zeggen die ze anders niet zouden zeggen. Sommigen komen juist vóór dat ze naar de tandarts of psycholoog gaan. Of er net zijn geweest. Ooit gebeurde het een keer dat een man informeerde naar zijn vrouw en ze toe moesten geven. "Ja, uw vrouw was de hele middag in de knopenwinkel en luisterde opera.

Dit artikel stond in the New York Times op 27 maart 2016 op pagina MB3 met titel;
Cure for the Lost Button.
Artikel is geschreven door Annie Correal
De foto's zijn gemaakt door en eigendom van Emon Hassan

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen