10 april 2017

'Haken en breien zijn eindelijk af van oma-imago' aldus NOS

Foto; NOS
Breien, haken, zelf kleding maken voor de kinderen: het is iets van alle tijden, maar kent een nieuwe opleving. Het aantal wol- en handwerkzaken stijgt fors en diverse naaicursussen in het land kunnen het aantal leden niet aan en hebben zelfs wachtlijsten. En op internet struikel je over de handwerkblogs en websites vol tips.

"Volgens mij zijn veel mensen die massaproductie in kleding gewoon een beetje zat", zeggen ze bij naaiatelier Geweldig Goed in Bussum. "Mensen willen iets unieks maken van eerlijke producten, zoals biologische stoffen."

Lineke van Oort van Atelien in Geldermalsen denkt dat mensen - zeker door de afgelopen crisisjaren - zich meer terugtrekken in huis en daar knusse dingen willen doen: "Niet alleen handwerken is populair, taarten bakken valt daar ook onder, of iedereen die momenteel in de weer is met die moestuintjes van de supermarkt."

Foto; NOS

NOS
In zes jaar tijd is het aantal wol- en handwerkzaken in Nederland met 30 procent gestegen. Van 269 winkels in 2011 naar 374 in 2017, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Een opvallende groei, want het totaal aantal fysieke winkels in Nederland daalde in diezelfde periode met ongeveer acht procent. 
Van de groeiende populariteit van handwerken profiteren niet alleen winkels en online webshops. Ook naaicursussen vinden gretig aftrek. Van Oort startte twee jaar geleden met het geven van naailessen. "Het is zo populair, er staan zowel volwassenen als kinderen op de wachtlijst", zegt ze. Zij ziet in haar lessen een hele nieuwe generatie die doe-het-zelven weer leuk vindt.
Jonger publiek

Ook Scheepjes, een oer-Hollandse wolfabrikant, speelt al jaren in op een jonger publiek. "We hebben een stevige online community en veel bekende handwerkbloggers die voor ons schrijven", zegt Job de Bondt, eigenaar van het wolmerk.
Sinds 2014 organiseert Scheepjes een Crochet Along (CAL), waarbij volgers gedurende 13 weken elke woensdag een stukje van het patroon voor bijvoorbeeld een sjaal krijgen. De pakketten met de benodigde garen zijn volgens De Bondt "extreem populair". Op de Nederlandse Facebookpagina heeft het bedrijf bijna 30.000 volgers, maar ook de internationale groep heeft duizenden leden. "Een goede indicatie voor het aantal verkochte pakketten", zegt De Bondt.

Blogger Kirsten Ballering ontwierp het patroon voor de CAL van dit jaar. Zij denkt dat handwerken af is van het oma-imago. "Zelf maken leidt tot goedkope, bijzondere dingen. Dan kun je ook origineel zijn."

VANDAAG, 07:03ECONOMIE
NOS

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen