Ellen Korth verheft breiwerk tot kunst. Op 3 november aanstaande voegen 49 mensen in het Stedelijk
Museum van Zwolle een zelfgebreid deel samen tot een vloerkleed. Het kleed
bedekt de aluminium platen die deel uitmaken van de (geluids)installatie Utilité van Ellen Korth, onderdeel van
de tentoonstelling Rituelen. Onder de
bescherming van 27 breiende handen zien wij het individuele huiselijke handwerk
samensmelten tot een gezamenlijk, verbindend en verwarmend kunstwerk.
Het openbaar zichtbaar maken van deze emotionele werken,
waarin de sporen van mensenlevens geschreven staan, voert ons tot een
herwaardering van de oorspronkelijk laag geschatte huishoudelijke arbeid van
vrouwen. Door de breiwerken tot kunst te verheffen haalt Ellen Korth het nobele
handwerk uit de context van de huiselijkheid. Zij toont ons de draad als medium
van verbinding en verbondenheid. Het warme materiaal heeft het vermogen te
omhullen en geeft ons een goed gevoel. Ook het sociale aspect van het
gemeenschappelijke doen en het bieden van een ruimte tot communicatie en
uitwisseling wordt visueel gemaakt.
Volgens Foucault is de draad het toneel van een nieuwe
filosofie. De draad is er één die weer opgenomen kan worden, ook na een breuk.
De taal van de draad is er een die spreekt van levenskunst, verbond en
scheuring. De tijd dat er laatdunkend werd gedaan over het breien, haken en
handwerken lijkt definitief voorbij. Ariadne is verlaten.
Ellen Korth documenteert en fotografeert zelf het bijzondere
groepswerk dat vanaf 3 november te zien
is in het Stedelijk Museum Zwolle, Melkmarkt 41.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten