Opel ooit naaimachines bouwde voor dat ze zich op de fabricage van auto's richtten?
Het begon zo:
Adam Opel (1837-1895), oudste in een gezin met zeven kinderen, had een opleiding als slotenmaker gevolgd. De opleiding had hij in het bedrijf van zijn vader afgesloten. Direct daarna ging hij op 'Gesellenwanderschaft'. Dit bracht hem onder andere in Parijs.
Daar werkte hij met zijn broer Georg gedurende drie jaren in een naaimachinefabriek. In 1862 besloot Adam Opel na terugkeer in Rüsselheim zich zelfstandig te vestigen en naaimachines te gaan maken. Hij begon dit bedrijf in een stal.
De verkoop van naaimachines steeg en besloot Adam Opel een nieuwe fabriek te bouwen en werd meer personeel geworven. In 1882 had Opel 210 medewerkers en bouwde 15.000 naaimachines op jaarbasis. In Na een brand in de fabriek besloot hij de productie van naaimachines te stoppen.
Daarna in 1886 startte Opel met het maken van fietsen. Op een gegeven moment was hij de grootste fietsenfabrikant ter wereld met een atzet van 2.5 miljoen fietsen.
De productie van auto's begon later, drie jaar na zijn dood. Zijn zonen zijn daarmee begonnen door Automobilwerks Lutzman in Dessau over te nemen. Maar dat is een ander verhaal.
Nu, december 2020, gaat er een bericht en een foto rond op internet dat Opel weer naaimachines op de markt zouden brengen.
Een model, geïnspireerd op het futuristische ontwerp van de Opel GT die tijdens de Autosalon in Genève in 2016.
Het andere model lijkt een naakte man met een rode hoge hoed die zich voorbereidt om een onzichtbare pijl af te vuren vanuit een onzichtbare boog.
"Sculptural Artistry meets German Precision"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten