© Stedelijk Museum Zwolle
|
Ellen Korth verheft breiwerk tot kunst (in samenwerking met het Handwerkcafé Zwolle)
Op 3 november hebbenn 49 mensen in het Stedelijk Museum Zwolle verschillende zelfgebreide delen samen tot één vloerkleed.
Het kleed bedekt de aluminium platen die deel uitmaken van de (geluids)installatie Utilité van Ellen Korth, onderdeel van de tentoonstelling Rituelen. Onder de bescherming van 27 breiende handen zien wij het individuele handwerk samensmelten tot een gezamenlijk, verbindend en verwarmend kunstwerk.
Het openlijk zichtbaar maken van deze werken met emotionele waarde, waarin de sporen van mensenlevens geschreven staan, voert ons tot een herwaardering van de oorspronkelijk laag geschatte huishoudelijke arbeid van vrouwen. Door de breiwerken tot kunst te verheffen haalt Ellen Korth het nobele handwerk uit de context van de huiselijkheid. Zij toont ons de draad als medium van verbinding en verbondenheid. Het warme materiaal heeft het vermogen te omhullen en geeft ons een goed gevoel. Ook het sociale aspect van het gemeenschappelijke doen en het bieden van een ruimte tot communicatie en uitwisseling wordt visueel gemaakt.
Volgens Foucault is de draad het toneel van een nieuwe filosofie. De draad is er één die weer opgenomen kan worden, ook na een breuk. De taal van de draad is er één die spreekt van levenskunst, verbond en scheuring. De tijd dat er laatdunkend werd gedaan over het breien, haken en handwerken lijkt definitief voorbij. Ariadne is verlaten.
Ellen Korth documenteert en fotografeert zelf het bijzondere groepswerk dat vanaf 3 november te zien is in het Stedelijk Museum Zwolle
Geen opmerkingen:
Een reactie posten