21 januari 2021

Raymonde Pouzieux

In dit filmpje is weer heel veel moois te zien. Een kijkje achter de schermen bij Chanel. Waarin Raymonde Pouzieux een hoofdrol speelt. Raymonde woonde op het platteland, Amilly - Montargis, op ongeveer anderhalf uur met de auto ten zuiden van Parijs. Zij hield zich bezig met het fokken van wedstrijdpaarden. In de film zie je de andere kant van Raymonde, zij beheerste de techniek van het maken van passementen en galons als geen ander. Zo werkte ze voor Chanel, Yves Saint-Laurent en Christian Lacroix.

in de film: Op de vraag wie haar geleerd heeft boordjes te maken is het antwoord: het is allemaal begonnen dat mijn broer en ik een weefgetouw gebouwd hebben. Daar heb ik mee 'gespeeld'. En omdat ik al helemaal geen zin had om op een kantoor te werken, ben ik onder andere boorden gaan maken.


Raymonde Pouzieux is overleden in 2011 en is 82 jaar geworden. Zij werkte sinds 1947 voor Chanel.

Lemarié, het bedrijf dat veren en bloemen maakte voor Chanel, is inmiddels opgegaan in Chanel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten