Sociale Media heeft een grote rol gespeeld binnen dit project.
Hierdoor zijn we 'gespot' door het Van Gogh Museum Amsterdam. Dat resulteerde in een uitnodiging om in het Van Gogh Museum ons werk te presenteren en toe te lichten.
Woensdag was het zo ver. Vier 'man' sterk togen we met tassen en een koffer vol Van Gogh naar een héél bijzondere plek;
We werden bijzonder hartelijk ontvangen door de heer J. van der Hoeven, researcher.
Aan een grote tafel hebben we uitgebreid gesproken over, hoe kan het anders, Vincent van Gogh en zijn werk, met name de schilderijen. De collectie bevat meer dan 1500 werken van van Gogh.
Op dit moment loopt de dubbeltentoonstelling Van Gogh - Munch
Hiervoor zijn nog een aantal schilderijen van Vincent uit privé bezit gedurende deze periode in bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum.
Met bijzonder veel interesse bekeek de heer van der Hoeven ons werk. Het verbaasde hem hoe niet-schilders zo treffend met textiele werkvormen een sfeer, indruk of zelfs compleet beeld kunnen maken.
Gerrie ter Wee heeft een sjaal gemaakt van nuno-vilt.
Op een groene ondergrond heeft ze vrije impressie zonnebloemen aangebracht.
Van der Hoeven zei dat vooral het kleurgebruik hem zo aansprak. De kleur die hem ook heel erg doet denken aan het de schilderijen van Van Gogh waar boomwortels en grond schildert. Ook daar komt dat pallet voor. Het is bijzonder te zien hoeveel overeenkomsten er in uiteenlopende werken van Van Gogh zijn.
Rie Strijker heeft met de techniek kantklossen een zonnebloem gemaakt. Van der Hoeven vond dit een bijzonder werkstuk. Een delicate zonnebloem, noemde hij het. Terwijl Rie zich nog af heeft gevraagd of de presentatie op deze manier goed zou zijn, is er gezegd dat hieruit juist het kunstzinnige element spreekt.
Thea Schottert heeft een passie voor quilts en vrij borduren. Zij maakte een textiel schilderij naar "Bloeiende tuin met pad".
Op een basis van patches borduurde zij de tuin. Met een boom in 3-D. Het is een enorm sprekend, aansprekend werk geworden.
Van der Hoeven zei hierover; Subliem!
Hij vond het enorm krachtig. Het gebruik van de kleuren, de vlakken, de opvulling én het weglaten. De kleur van de lucht had Thea niet beter kunnen treffen, aldus van der Hoeven.
Bep Dierkx, weefster, heeft zich laten inspireren door Le Moulin de Blute-fin gedateerd 1886. Dit schilderij hangt in De Fundatie in Zwolle. Zij heeft van het schilderij een kleurenschema gemaakt en in die kleuren garens gezocht. Met die garens heeft zij op haar weefgetouw een dubbelweefsel gemaakt. Zij vond het belangrijk om naast de kleuren ook de impressie van het schilderij in haar weefsel op te nemen.
Het weefsel is 28x180 cm geworden.
Van der Hoeven was diep onder de indruk van het verhaal, de uitwerking en aanpak door Bep. Maar meer nog over het verbluffend mooie resultaat.
Dini van Hamersveld heeft zich niet door één werk van van Gogh laten inspireren.
Zij heeft de kleurrijkheid, maar ook de donkere kant, van het werk van Vincent weergegeven in bloemen. In haakwerk met af een toe een uitstapje naar breiwerk. Maar ook in vlinders. Vlinders zijn ook op diverse schilderijen van van Gogh prominent afgebeeld.
Een overweldigende kleurexplosie is gemaakt op een achtergrond en is ontworpen om als wandkleed te kunnen hangen. Van der Hoeven keek met veel belangstelling naar de vele onderdelen die tot één geheel gevormd zijn.
Els Ouwehand breit graag, veel en enorm creatief. Zij was met een breiwerk bezig in een bijzondere vorm en treffende kleur geïnspireerd op De Amandelbloesem (1890).
Heel erg de moeite waard. Maar dat vond Els op een gegeven moment niet meer en zij gooide het roer compleet om.
Van Gogh biedt dan ook heel, heel veel mogelijkheden tot inspiratie. Els koos voor het schilderij
Korenveld met kraaien gedateerd 1890.
Els breit nu een sjaal-schilderij of een schilderij-sjaal. Niet alleen de kleuren worden verwerkt maar ook beweging en details zijn erin opgenomen. Op dit moment is het nog niet af. Maar van der Hoeven is enorm gefascineerd door dit breiwerk en wat Els hiermee laat zien, dat de afspraak gemaakt is dat Els het zal laten weten zodra het klaar is.
Carola Bruinink heeft een aantal werken gemaakt die vooral gediend hebben ter inspiratie om de oproep tot deelname aan 'In het Spoor van Vincent' deel te ondersteunen.
Zo is er een sjaal met zonnebloemen gemaakt van zijde en zijde-verf.
Een gebreide sjaal in de techiek entrelac waar het kleurenpallet van "Herinnering aan de tuin van Etten" in is verwerkt.
Een gevilt buideltje naar "Sterrennacht boven de Rhône. Heel erg gewaardeerd door van der Hoeven door het kleurgebruik en resultaat. Maar waarvan van der Hoeven ook meteen de link legde naar 'Sunflowers' uit 1887. Dit schilderij is te zien in het Metropolitan Museum of Art in New York.
Zij heeft ook een jas gemaakt. Een combinatie werkstuk geïnspireerd op twee schilderijen.
Blauwe Irissen (1899) en Patience Escalier (1888). Laatstgenoemde schilderij is op dit moment uit privébezit in bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum ter ere van de tentoonstelling Van Gogh - Munch.
Van der Hoeven vond de manier van werken hierin heel bijzonder. Hij vertelde dat Vincent van Gogh eigenlijk nooit een solitair schilderij maakte. Van Gogh completeerde schilderijen door schilderijen op te nemen in een schilderij. Of een aantal schilderijen bij elkaar te gebruiken.
De jas is ook op deze manier gemaakt. Het een kan niet zonder het ander.
Axel Rüger directeur Van Gogh Museum Amsterdam (re) Carola Bruinink (li) |
Onze dank gaat uit naar het Van Gogh Museum Amsterdam en de heren Rüger en van der Hoeven in het bijzonder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten