09 april 2021

De donkere wereld achter de goedkope mode _ ARTE

Arte heeft op tv een documentaire uitgezonden die op dit moment nog te zien is.
Vrij vertaald: De donkere wereld achter de goedkope mode.

Een docu over de ultra goedkope, super snel wisselende mode collecties.
Inmiddels weten we hoe het zit met de footprint van bijvoorbeeld de jeans. En houden we ons bezig met upcyclen en recyclen van materialen. Een bank opnieuw bekleden van je oude jeans en je oude bloesjes worden een quilt.
In de tijd dat Visible Mending nog not done was, hield Handwerkcafé Zwolle zich hier mee bezig. Sindsdien is ook daar het nieuwtje af en staat het wereldwijd in de belangstelling. Daarentegen is ook de jeans met scheuren en gaten nog een gewild kledingstuk. De vele euro's die deze jeans duurder zijn is natuurlijk wel logisch. De stof is veel langer behandeld dan de originele geweven stof. Het bewerken met schuurpapier en stenen moet natuurlijk wel betaald.

De footprint met betrekking tot jeans is genoemd maar dat geldt natuurlijk voor veel stoffen. Katoen maar ook linnen. Daar wordt erg over nagedacht hoe de negatieve gevolgen ingedamd kunnen worden. Zo zijn er inmiddels veel eco en fair certificaten.

En, inmiddels is er slow fashion. Hieraan wordt in de docu ook aandacht besteed. 
Net als aan het gebruik van andere vezels.
Zo is er viscose. Viscose wordt gemaakt uit hout. Dan zou de vraag gesteld kunnen worden: welk hout? Maar dat is weer een ander onderwerp.
Goed, uit hout dus. Dat wordt verpulverd en aansluitend wordt vanuit de pulp garens gesponnen. Klinkt goed, toch? Op zich wel, als we even de toxische stoffen buiten beschouwing laten die toegevoegd moeten worden om het procedé te laten slagen.

Het gaat over merken. Over Primark en H&M zijn we inmiddels wel op de hoogte. Maar hoe zit het met H&M en Zara?

Hoe zit het met de invloed van de Instagrammers, de YouTubers, de influencers?
Wat willen zij, tegen welk bod, aan de man brengen en welke wereld zit daarachter? Met merken die deze generatie helemaal hot vinden zoals Boohoo en Pretty Little Thing. Waarvan de laatstgenoemde onder andere jurkjes verkoopt voor € 5,99.

Je ziet er is veel, van verschillende kanten belicht in deze docu van ARTE. Van het begin tot het einde interessant om te kijken! 



© ARTE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten