16 februari 2021

Borduren - Drie Borduurfanaten aan het woord

Borduren is hip, mindful en soms zelfs opwindend: ‘Leuk om piemels te borduren’

Borduren neemt zo’n hoge vlucht dat het Fries Museum er een grote tentoonstelling aan wijdt. Deze drie fanatieke borduurders zijn er al lang van overtuigd dat de kruissteek méér is dan een hobby.

‘Dat geluid van die naald door de stof: heerlijk!’
Sara Vrugt (39) uit Den Haag is beeldend kunstenaar en maakt grote geborduurde kunstwerken. Momenteel werkt ze aan een geborduurd bos van honderd vierkante meter, vanaf 6 maart te zien in Panorama Mesdag in Den Haag.


,,In de werkplaats van de Kunstacademie in Den Haag waar ik Textiel en Mode studeerde, zag ik voor het eerst een borduurmachine. Die zet supersnel een tekening om in honderden borduursteekjes, zó fijntjes, precies en mooi. Toen was ik verkocht.

Later ben ik ook juist het trage karakter van handmatig borduren gaan waarderen. Sinds tien jaar maak ik grote geborduurde kunstwerken, handgemaakt door grote groepen mensen. Ik heb als kunstenaar altijd de wens gehad mensen bij elkaar te brengen en borduren is daar als middel heel geschikt voor. Iedereen kan het. Mannen die langs het borduuratelier lopen en aan wie ik vraag om mee te doen, beginnen soms te sputteren. Maar het is gewoon een naald en een draad die je door stof haalt. Momenteel ben ik bezig met een groot geborduurd bos: een doek van vier meter hoog en dertig meter lang, vol bomen, takken, vogels en wortels. Zo’n duizend vrijwilligers hebben in een jaar tijd het doek volgeborduurd. Het doek komt uiteindelijk in Panorama Mesdag te hangen, in een grote spiraalvormige stellage, zodat je straks daadwerkelijk door het bos kunt lopen.

Dat borduren een oubollig imago zou hebben, daar merk ik niks van

Zelf borduur ik bijna nooit meer, helaas. Mijn projecten zijn ondertussen zo groot dat ik er niet meer aan toekom. Al heb ik toevallig gister wél een vogel gemaakt in het geborduurde bos. Ik begon aan de eerste vleugel en kon bijna niet meer stoppen. Ik werk met de Lunéville-naald, dat gaat zo fijn en ritmisch. Dat geluid van de naald die door de stof prikt, vind ik al heerlijk.

Dat borduren een oubollig imago zou hebben, daar merk ik niks van. Ik weet dat er mensen pornografische afbeeldingen borduren omdat dat een grappige tegenstelling is, maar wat mij betreft hoeven we niet meer te bewijzen dat borduren saai zou zijn. Ik zie vooral heel toffe, moderne borduurprojecten voorbijkomen.’’

‘Ik borduur in het openbaar, dat haalt hopelijk de gêne iets weg’
Jacob de Graaf (42) uit Rotterdam heeft een bedrijf, Modern Folk Embroidery, waar hij zelfgemaakte borduurpatronen verkoopt.


,,Ik heb een hekel aan de term ‘mindful’: je wordt ermee doodgegooid. Maar ik kan niet ontkennen dat borduren een zekere meditatieve werking heeft. Het heeft iets heel kalms, steekje voor steekje zien hoe er langzaam een product ontstaat. Ik ben opgeleid tot schilder aan de Kunstacademie in Kampen, maar al van kinds af aan heb ik interesse gehad in textiel, naald en draad. Mijn moeder maakte poppen en verkocht die op markten; dat vond ik maar wat interessant. Toen ik later voor mijn werk de schilderijen van oude meesters bestudeerde, vielen me de prachtig geborduurde kostuums op en begon het weer te kriebelen. Een kruissteek is zo simpel, maar je kunt er toch zulke complexe ontwerpen mee maken; dat fascineerde me. In mijn zoektocht naar patronen vond ik niet iets wat ik zelf wilde borduren, dus besloot ik ze zelf maar te maken.

Mijn stijl is neo-folkloristisch. Het zijn geometrische patronen geïnspireerd op volkse borduurwerken. Zo gebruik ik de borduurtraditie van de quakers, een geloofsgemeenschap, maar speel met de indeling van de lap. Als je dat op een respectvolle manier doet, mag het best, vind ik.

Borduren is nu mijn fulltimebaan. Ik verkoop digitale patronen via mijn website en er doen wereldwijd mensen mee aan mijn stitch-a-longs via Youtube en Instagram.

Ik krijg als mannelijke borduurder bijna alleen maar positieve reacties; volgens mij is de tijd voorbij dat dat als iets shockerends wordt gezien. Handwerken hoort vanaf de 18de, 19de eeuw bij huisvrouwen, maar daarvóór was het iets van de gildes – en dat waren toch echt mannenclubs. Ik denk dat sommige mannen zich gegeneerd voelen om te borduren, daarom borduur ik zelf bewust in het openbaar: op het vliegveld, in het park, in de metro. Dat haalt de gêne hopelijk een beetje weg.’’

‘Dat ik piemels borduur, is niet omdat ik wil choqueren’
Bho Roosterman (47) uit Purmerend is stylist en kostuumontwerper. Ze borduurt onder de naam ‘All she ever wanted’ erotische taferelen, maakt borduurpakketten en geeft workshops.


,,Als mensen vragen wat ik doe, zeg ik dat ik erotische afbeeldingen borduur. O, reageren mensen dan. Tot ze de plaatjes zien op Instagram. Dan roepen ze: ‘Oh! Óhh!?’ Het is nooit mijn bedoeling mensen te choqueren; ik vind het gewoon leuk om piemels te borduren.

Zes jaar geleden ging het niet supergoed met mij; ik zat in een rouwperiode met veel stress en zocht iets om mijn gedachten te verzetten. Borduren kon ik al, dat heb ik van mijn oma geleerd. Dus begon ik met een grappig borduursetje dat ik tegenkwam in een pop-upwinkel. Ik maakte een mondje, daarna borduurde ik tekeningen van borsten en zo ging ik steeds verder. Ik deed het vooral als therapie voor mezelf, maar meer en meer mensen riepen enthousiast dat ik het moest gaan verkopen. De combinatie van borduren en porno spreekt tot de verbeelding, blijkbaar.

Als ik in een erotische film iets moois tegenkom, maak ik een screenshot en trek de lijnen over op een tekening. Daarna kies ik de juiste compositie, volg de lijnen met een rijgsteek en borduur zo de tekening op stof. Mensen denken soms dat ik een ingewikkeld seksleven heb met zo’n hobby. Maar dat ik het leuk vind om drie grote piemels te borduren, betekent niet dat ik die in het echt van dichtbij hoef te zien. Het zijn twee verschillende werelden.

Ik ben opgegroeid in de jaren 70 in een kunstenaarsfamilie – daar was alles heel open en vrij. Voor mij is het niet raar als ik vertel dat ik houd van seks en porno, het is mijn missie geworden om het gesprek erover open te gooien. Het mooie is dat ik die missie combineer met wat ik het liefst doe: borduren. Andere mensen gaan na een drukke werkdag sporten, ik maak mijn hoofd leeg tijdens het rijgen van een draad.’’

Haute Bordure
Van met gouddraad geborduurde schoenen uit 1620 tot een spectaculair pailletten-catsuit van Jan Taminiau: het beste uit vier eeuwen handgemaakt borduurwerk in de mode staat centraal op de tentoonstelling Haute Bordure in het Fries Museum.

Nu het museum in Leeuwarden dicht is, kunnen we de borduursels nog even niet van dichtbij bekijken, maar op de site is een voorproefje te zien van historische en eigentijdse stukken.
Ook is er een (online) activiteitenprogramma met workshops, lezingen en masterclasses. Zo is er op 21 februari een workshop ‘Hongaars borduren’, kun je in het weekend van 24 en 25 april freestyle borduren en leer je eind juni de beginselen van Zaans stikwerk. Als het museum weer open mag, kunnen we alle borduurpracht tot 18 juli met eigen ogen bekijken.



Bron:

de Stentor d.d. 14 februari 2021
Jette Pellemans ^ 14-02-21, 13:00 Laatste update: 21:36
Foto's: David Cohen
Banner: Fries Museum Leeuwarden



11 februari 2021

Textielfestival 2021

 Het laatste nieuws met betrekking tot het Textielfestival 2021 komt net binnen. 

Vanwege COVID-19 kon, begrijpelijk maar helaas, het Textielfestival in Leiden in 2020 niet doorgaan. Toen is besloten om het festival een jaar uit te stellen en in 2021 plaats te laten vinden. Tot ieders spijt kan ook in mei 2021 het Festival niet doorgaan.

Er is besloten om het Textielfestival in het najaar 2021 als ONLINE EVENT door te laten gaan. Hoe leuk is dat!

Mocht je al een toegangskaart hebben of een workshop geboekt, je leest alles over de regelingen in het persbericht.


In het persbericht lees je er alles over. 

08 februari 2021

In de Rechterkolom

Fijn dat je hier af en toe of (heel) regelmatig een kijkje komt nemen. Het aanbod wordt zo gevarieerd mogelijk gebracht zodat er voor ieder wat wils is om te bekijken in de wereld van handwerk en textiele werkvormen.

Op dit moment zijn alle activiteiten 'on hold' gezet om zo snel mogelijk na de lockdown weer te starten.
We volgen daarom de ontwikkelingen rondom COVID-19 nauwgezet. 
Zodra het kan, gaan de deuren op de woensdagmiddagen weer open. Data en locatie staan in de rechterkolom.

Meer activiteiten
Bekijk ook eens de andere mogelijkheden die geboden worden en in de rechterkolom staan. Daar vind je informatie over technieken en wanneer ze aangeboden worden. Voor meer info kun je mailen met handwerkcafezwolle@hotmail.nl

Improviserend Breien en Haken / Freeform
Broderie d'Art
Breiles - in kleine groepen (op diverse niveaus)
Spinnen op Zaterdag
Dubbelbreien
Iers Haken en Weven met (Koper)Draad
Gatenkaas in de herhaling en verdieping

Er zijn uitgewerkte plannen voor een workshop Shashiko, de datum hiervoor wordt op een later moment bekend gemaakt. Ook in de rechterkolom.



02 februari 2021

Bisa Butler

Interview

Bisa Butler maakt quilts. Vooral portretten die persoonlijke en historische verhalen over het zwarte leven laten zien. De quilts van Butler vormen een geheel met een thema terwijl iedere quilt een eigen verhaal vertelt.
Thema's als familie, gemeenschappen, migratie, de jeugd en toekomst.
Ze gebruikt hiervoor uiteenlopende prints voornamelijk de african wax prints. Ook wel Ankara of Dutch Wax Prints genoemd. Dat laatste omdat Vlisco, Nederland, een heel groot deel van deze markt beheerst. 

The Safety Patrol - 2018

Butler gebruikt foto's die haar inspireren voor de compositie en hoe ze figuren wil tonen. Ze maakt gelaagd werk en quilt het geheel later door alsof ze nog een laagje schildert met het draad. 
Ze gebruikt haar familie-albums als inspiratie maar ook het gedachtegoed van AfriCOBRA (The African Commune of Bad Relevant Artists), het werk van Romare Bearden en Faith Ringgolds en foto's van Gordon Parks. 

The Broom Jumpers - 2019

Haar eerste quilt Francis en Violette toont haar grootouders. Een quilt die ze maakte tijdens haar studie Arts education aan de Montclair State University, New Yersey. Aan Howard University in Washington D.C., volgde ze een opleiding schilderen. Ze stapte over op textiel om meer levendigheid en dimensie aan haar werk te geven, die ze in haar schilderijen miste. Praktisch gezien kwam textiel ook goed uit omdat ze kon blijven werken tijdens haar zwangerschap en na de geboorte van haar dochter. Olieverf en thinner vond ze te giftig om daarmee verder te werken in deze periode.
Al op jonge leeftijd had ze van haar oma en moeder leren naaien. De techniek die haar nu geen windeieren legt. 

The Art Institute of Chicago besteedt t/m 6 september aandacht aan het werk van Bisa Butler.
Er zijn meer dan 20 portretten te zien.

Interview





Sneeuwverven

 


Dit is het resultaat van 'Sneeuwverven'. Jo Huijsman schrijft over deze techniek op het blog van het Quiltersgilde. 

Voor ons fijn in dit artikel dat Jo schrijft het geverfde materiaal te gaan verwerken waarbij ze de ervaring gaat gebruiken die ze bij ons in Zwolle heeft opgedaan. 

Lees hier het hele artikel: https://bit.ly/2Lh8WCW